Mantelzorg

Ik verzorg ik al meer dan 10 jaar een paar dagen per maand, alle mogelijke problemen en klussen en vervoer naar ziekenhuizen. Dit is nog meer geïntensiveerd nadat haar man (mijn Zwager) begin 2021 is overleden. Mijn Zwager had door hersenschade al 15 beperkingen die steeds erger werden, waardoor hij de laatste 5 jaar helemaal niets meer kon en ik ook voor hem heel veel gedaan heb.
Ik moet hiervoor vanuit Assen naar Zwaagwesteinde en kost het mij veel aan vervoer. We hebben zelf geen auto.
Ik heb de Gemeente Assen eens benaderd, maar je valt buiten de boot als je niet in je eigen gemeente de zorg pleegt. Dit geldt ook voor de Gemeente waar mijn zus woont. Ik vind dit zo krom. Het slaat echt werkelijk nergens op. Wat vinden jullie daar nou van?
Reacties (3)

Ik ben het met je eens dat het niet klopt zo. Is het niet mogelijk de reiskosten via de zorgverzekeraar van de patiënt aan te vragen? Hoop dat dit een oplossing is,succes en groet,Janneke

Het klopt van geen kanten inderdaad.
Als het niet via je zorgverkering kan kun je de gemaakte kilometers ook declareren bij de belasting op je jaarlijkse opgave.
Succes, groet Elise

Wat fantastisch dat u dit allemaal voor uw zwager deed en zus doet! Het is een lastig. Ik snap dat dit best frustrerend kan werken. Dat het onterecht voelt. Misschien is dat het ook wel. Maar helaas heeft de gemeente ook te maken met regelgeving. Zij proberen altijd te kijken binnen de mogelijkheden van de regels.
Misschien is het nog een idee uit te zoeken of uw zus een aanvullende zorgverzekering heeft. Dan is er misschien een mantelzorgvergoeding mogelijk. Verschillende zorgverzekeraars stellen daar een bedrag voor beschikbaar. En anders inderdaad misschien via de belasting (teruggave).
Fijne dag! Groet Roelie.
Reageer
Log in om te reageren op dit gesprek of meld je aan voor Informele Zorg Assen.